2016-06-28

Factorio

Uiteindelijk eindigt alles in complete chaos.

M'n vrienden maken zich zorgen over de paar uurtjes die ik afgelopen maanden in Factorio heb gestoken. Kom op, 365 uur valt best nog wel mee toch? Zelden een spel gekend dat zo verslavend was (als je de duizenden uren in RollerCoaster Tycoon, Transport Tycoon en Age of Empires II niet meetelt dan). Inmiddels ben ik aan het afkicken, maar met de nieuwe release die net uit is, vrees ik dat het zwaar gaat worden komende weken :D

In Factorio ben je op een buitenaardse planeet neergestort en je moet de lokale resources verzamelen en verwerken om uiteindelijk een raket te bouwen om van de planeet te ontsnappen. En liefst doe je dat zonder de lokale bewoners boos te maken met vervuiling, anders hebben ze vaak de neiging jou of je fabriek tegen de vlakte te werken.

Tijd om te lancerenKlein onenigheidje met de buren...

Dit begint heel simpel met het hakken van hout, kolen, steen en erts. Je bakt metalen en koperen platen in een oventje die je vervolgens omtovert in transportbanden en robots die het zware mijnwerk voor je uitvoeren. Hoe verder je in het spel komt, hoe minder je probeert met de hand te maken en hoe vaker je assemblagemachines gebruikt om de benodigde items te maken. Het handmatig maken van 10 miljoen elektronische circuits gaat gewoon niet in een uur en is ook oersaai. Het is continu puzzelen hoe je de juiste resources aanlevert en afvoert bij de ovens en assemblagemachines.

Het puzzelen is ook precies wat ik in mijn werk leuk vond: hoe kan ik de problemen zo efficiƫnt en netjes mogelijk oplossen? Vooral het verwerken van olie blijft voor mij een crime. Voor het maken van plastic en batterijen is een aardig buizennetwerk nodig met ook nog een aantal extra toevoerlijnen (kolen, ijzer en koper). Ik probeer het met zo min mogelijk ruimte te bouwen, wat nogal wat chaos kan geven:

Van rechts naar links: ruwe olie wordt verwerkt tot heavy oil, light oil en uiteindelijk methane. Methane wordt in twee stappen omgezet tot sulfuric acid en daarmee worden de batterijen (samen met koper- en ijzerplaten) gemaakt.
Naast het gebruik van kilometers aan transportband (die door hamsters wordt aangedreven), kan je ook vliegende robots gebruiken om items te vervoeren. In de meeste spelletjes bouw ik een gigantische opslag voor al mijn items en laat ik een paar duizend robots de spullen vervoeren naar assemblagemachines: 'the Attick':

Opslag van restproducten en productie van extra items.
Ik ben benieuwd hoeveel m'n pols gaat leiden onder de nieuwe release. Wat zal m'n fysiotherapeut blij met me zijn ^_^